معرفی وبلاگ
هر آنچه یک فیلمنامه نویس باید بداند ...*****فیلم .. پادگان جنگ نرمه ...*****
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 106927
تعداد نوشته ها : 12
تعداد نظرات : 10
Rss
طراح قالب
GraphistThem245

بعد از طرح ميرسيم به سينابس كه اگه بازم بخواهم برم تو باينري يه لول بالاتره يعني ميشه كيلو بايت
سينابس اولين جايي كه شما به جزئيات ميپردازيد و مضمون صحبتهاي بين كاراكترها را مينويسيد اما فقط مزمون نه خود ديالوگ
توي اين مرحله شما يه جورايي سكانس بندي هم ميكنيد
مثلا:
روز - داخلي - اداره
محمد به ديدار مهرداد ميرود و با هم در رابطه با دزدي و قرار فردا صحبت ميكنند و مهرداد در رابطه با اينكه نميخواهد در دزدي بانك شركت كتد ميگويد و باعث دعوا بين آنها ميشود و محمد هم با تحديد به اينكه چك هاي مهرداد را به احرا ميگذارد از اداره خارج ميشود.

يك سينابس حتما بايد نتييجه داشته باشد و تك به تك سكانسهايي كه در فيلمنامه نوشته ميشود بايد در يك سينابس رعايت شود

در يك سينابس ميتوان از سكانسهاي فلش بك استفاده كرد ميتوان نقاط عطف و بحران و ... را نوشت و حتما يايد نوشت


دسته ها : مفاهيم

طرح يه مرحله جلوتر از ايده است طرح نوشته است چند صفحه اي
خيلي جاها طرح رو ميخونن فيلمنامه رو نميخونن جاهايي كه حال خوندن رو ندارن و كيلويي حساب ميكنن داستانرو
اگه ايده مثل بيت بمونه تو باينري طرح مثل بايت ميمونه تو باينري :-)
توي طرح بايد ايده رو گسترش داد اسم چندتا كاراكتر اول رو اوورد كه توي داستان نقش مهمي رو ايفا ميكنند
بايد نقاط كليدي رو هدف قرار داد و از نوشتن نقاطي كه هيچ تاثيري تو داستان ندارن جلوگيري كرد و امتنا ورزيد :-)



درسته توي يك طرح بايد در ابتدا ايده را پرورش بديم نه گسترش بديم ... چون گسترش دادن يعني كش دادن يك ايده .. مثلا شما سريال جومونگ را ببيني مي فهمي گسترش دادنش ولي سريال فرار از زندان يك ايده بوده كه پرورش داده شده ...

يك طرح بايد شروع وسط و پايان داشته ... يعني از يك جايي شروع بشه و ادامه بده تا جايي كه توي داستان پر بشه از قفلها و كليدهايي كه معلوم نيس كدوم كليد مال كدوم قفله ... و در انتها خيلي قفلها باز بشه ... مي تونه تمام قفلها باز بشه و حتي چند تا از اون قفلها بمونه تا خواننده خودش تصميم بگيره كه مثلا آخر داستان اين شخصيت مرد يا نه؟ ..

يك طرح مي تونه نقطه اوج و فرود داشته باشه ... طرحي كه نقطه اوج و فرود نداشته باشه يه طرح سرد و كسل كنندس ... نمي گم اشتباهه ... اين هم براي خودش يك ژانره ... برعكسش طرحي كه اوج و فرود زيادي داشته باشه يه طرح هيجانيه ...

نكته : هر طرحي را نميشه فيلم كرد ... يعني چي؟ .. يعني هر طرحي قابليت فيلم شدن نداره ..يا اونقدر پيچيده اس (مثل بعضي رمانها ،مثلا رمانهاي صادق هدايت ) كه هر كارگرداني نمي تونه اون را به تصوير بكشه ، يا اونقدر بار تصويري پاييني داره كه ارزش فيلم شدن نداره مثل خيلي از جكها ... پس يه طرح خوب براي فيلمنامه طرحيه كه نه زياد پيچيده باشه نه خيلي ساده


به گروهي از ايده ها كه همديگرو در رسيدن به نتيجه اي خاص ياري ميكنن يه طرح ميگن

دسته ها : مفاهيم


ايده مثل بيت ميمونه توي علم باينري و كامپيوتر يعني كوچكترين و اولين
ايده مضموني است حداكثر 5 خطي كه در آن كليت داستاني توسط نويسنده نوشته ميشود كه بسيار بسيار مهم است
چونكه خيلي جاها اول ايده رو ميخونن بعد بخشي از فيلمنامه رو

توي ايده حداكثر اسم كاركتر اول رو مينويسن
و فقط كليت و كليت و نتيجه
يك ايده حتما بايد نتيجه داشته باشد
در ايده همه چيز در زمان حال اتفاق ميافتد و به كار بردن واژهاي مثل در اين داستان و چيزهايي شبيه به آن ممنوع است
مثل در اين ايده ايده پسر بچه اي است كه بعد از مدرسه .......

اين درست است: پسر بچه اي است كه بعد از مدرسه .......

در ايده داستان به صورت خطي رخ ميدهد و نوشتن موضوعات در زمان اشتباه است
بله ايده اين است.



ايده خودش به تنهايي ميتونه يه داستان باشه تو فيلماي كوتاه يا يه داستان حتي بلند ميتونه فقط يه ايده باشه
داستان ميتونه ايده نداشته باشه ؟ شايد
يه داستان از يه ايده تشكيل نميشه ، توي يه داستان يا فيلمنامه ما ميتونيم هر لحظه يه ايده جديد داشته باشيم
ايده ميتونه نه يه داستان باشه نه يه فيلمنامه


يادمون باشه كه ايده خيلي مهمه
اگه خشت اول رو كج بزاريم تا ثريا ديوار كج ميره بالا

دسته ها : مفاهيم
X